CodeWeek
2024. október 14-22.
Code Week: Kódolt űrkaland a tardosi iskolában
A projekthét programjával a CodeWeek pályázat Internetbiztonság Sangoval különdíját iskolánk nyerte.


Ismét Code Week volt Tardoson. A Code Week magyar megfelelője a kódolási hét vagy a programozási hét. Ennek a témahétnek a célja a programozás és a digitális jártasság szórakoztató és érdekes módon történő bemutatása. Ezt tűzte ki célul a Bánhidai Jókai Mór Általános Iskola Fekete Lajos Tardosi Tagintézménye 2024. október 14-25. között. 34 olyan eseményt regisztrált az iskola tanárnője, Hédi Katalin, mellyel szerette volna felhívni a kódolás fontosságára a tanulók figyelmét.
Az első program a hagyományos kódfejtő verseny volt. Minden tanuló két feladatot kapott, melyekben kódtáblázatok, jelrendszerek segítségével kellett megfejteni az űrhajózással kapcsolatos információkat. A hibátlan megoldásokat adó gyerekek apró ajándékokat és oklevelet kaptak. A túraklubos tanulók szüleikkel a szombati túrán kódolt útvonalat követve jutottak el a Gerecse legmagasabb pontjára útba ejtve a tévétornyot, a telefontornyot és a geodéziai tornyot is. A kódolt űrkaland QR-kódos rejtvényfejtéssel folytatódott, amely során a tanulók az iskolaudvaron elrejtett QR-kódok segítségével fejtették meg az első magyar űrhajós nevét. Az iskola minden tanulója részt vett azokon a foglalkozásokon, ahol a padlórobotokat illetve micro:Biteket kellett programozni. A programozási feladatok során megismerték a meteoroid, bolygók, csillagok fogalmát, az űrhajózás történetének fontosabb évszámait, az űrhajós legfontosabb kellékeit is. A robotika-szakkörösök robotos kalandpályán teljesítettetek, a napközisek űrhajós társasjátékokkal ismerkedtek, kódolt színezőket készítettek és rajzórán kódrajzolással is próbálkoztak a gyerekek.
„Kis lépés egy embernek, de hatalmas ugrás az emberiségnek” – mondta Neil Alden Armstrong, amikor a Hold felszínére lépett. A tardosi iskolások a programsorozatnak köszönhetően sok kis lépést tettek az elmúlt két hétben a tervszerű programozott gondolkodás, az algoritmikus problémamegoldás fejlesztéséért, miközben sok érdekes és hasznos ismerettel gazdagodtak a világűrrel kapcsolatban.
2023. október 7-22.
Állati kódok két héten át Tardoson
CodeWeek 2023. október 7-22. között zajlott világszerte. A nemzetközi programhoz idén közel félszáz eseménnyel csatlakozott iskolánk, a Bánhidai Jókai Mór Általános Iskola Fekete Lajos Tardosi Tagintézménye. A kódolási heteket idén az állatok világnapján indítottuk és a projektet végigkísérte a felelős állattartás témája, a vadon élő és a háziállatok megismerése.
A projektvezetője idén is Hédi Katalin tanárnő volt, aki a digitális kultúrát tanítja hat évfolyamon és robotikaszakköröket vezet alsó és felső tagozaton is. A tanárnő rendkívül fontosnak tartja a tanulók digitális kompetenciáinak, az algoritmikus gondolkodásnak és a problémamegoldó képességének fejlesztését. A projekt célja a tanulók képességeinek fejlesztése kódolási, programozási feladatokkal és érdeklődésük felkeltése a robotika, kódfejtés iránt.
Az események között szerepelt, kódolt túra, kriptográfiai érdekességek, kódfejtő verseny, QR-kódos rejtvény, zenélés színkódokkal, történetmesélés robotokkal, padlórobotok programozása, kódolt mozaikképek készítése, állati kódos tornapálya, robotállatok készítése, 3D-s színezők, társasjátékozás és még origamizás is.
Az iskola minden tanulója aktív résztvevője volt ezeknek a programoknak. Az események sikere hozzájárult a CodeWeek magyarországi sikeréhez épp úgy, mint az iskola példaértékű innovatív szemléletmódjának terjesztéséhez.
2022. október 10-16.

2022. október 3-án a Programozd a jövőd! programsorozat keretében iskolánkban járt az IT-busz. A buszon a tanulók a 3d nyomtató működésével, a 3d nyomtatás jelentőségével ismerkedtek meg, majd a tárgyakat terveztek számítógépen. Az iskolai tanteremben Lego Spike robotokat építettek, programoztak. Délután a felsős robotika-szakkörösök a micro:bit programozás rejtelmeibe kaptak betekintést. 16 órától a pedagógusok és szülők számára tartottak előadást. A programsorozat jó előkészítése volt az Öko-Kód-Hétnek.

Programterv:

Iskolánkban hagyománynak számít, hogy csatlakozunk a nemzetközi CodeWeek-hez. Ezen a héten a főszerep a kódolásé. A 2022/23-as tanév főtémájához csatlakozva Hédi Katalin tanárnő a tanulóknak a fenntarthatósággal kapcsolatos programokat szervezett. A témahét az ÖKO-KÓD-HÉTnevet kapta.
Negyven regisztrált és megvalósított esemény volt a 2022. október 8. és 16. közötti időszakban. Minden felső tagozatos osztályunk és a negyedik osztályosok is részt vettek a Programozd a jövőd! programsorozat keretében hozzánk látogató IT-busz foglalkozásain. 3d-s tervezéssel, nyomtatással, LegoSpike robotokkal és micro:bitekkel ismerkedtek meg a diákok. Az érdeklődő szülők és pedagógusok a továbbtanulásról és a szakma választásról beszélgethettek a szakemberekkel. Október 8-án az ötödik osztályosok a gyermelyi tésztagyárban voltak, ahol a gyártásfolyamatában aktívan szerepet vállaló robottargoncákkal és csomagoló robotokkal találkoztak.
A programozási témahét igazán aktív időszakában minden tanuló kódfejtő versenyen és QR-kódos akadályversenyen vett részt. Hallhattak a gyerek sok hasznos és érdekes információt az iskolarádiós adásban. A kicsik a padlórobotok segítségével a szelektív hulladékgyűjtést gyakorolták, ökocímkék jelentését tanulták meg és a fenntartható város jellemzőiről szereztek ismereteket. Voltak vendégrobotok a szakkörön és társasjátékok a napköziben. Az újrahasznosítás jegyében készültek robotok papírdobozokból, melyek a programozott micro:biteknek köszönhetően életre keltek: mosolyogtak, és dobogott a szívük.
A mozgalmas hetet egy izgalmas kódolt kincskereső túra zárta, ahol a résztvevőknek öt kódolt üzenetet kellett megfejteni ahhoz, hogy elérjenek a célhoz és rátaláljanak a tiszta vizű forrásra és a kincsre.
Az események, foglalkozások során a tanulóink játszva sajátították el a programozás alapjait és sok környezetvédelemmel kapcsolatos ismerethez jutottak.
További képek a hét eseményeiről ide kattintva elérhetők.
A 2021/22-es tanévben is megrendeztük a Kódolás Hetét.
Ismét Code Week volt Tardoson. A Code Week magyar megfelelője a kódolási hét vagy a programozási hét. Ennek a témahétnek a célja a programozás és a digitális jártasság szórakoztató és érdekes módon történő bemutatása.
Az első program egy ismeretterjesztő iskolarádiós adás volt, melyből a gyerekek csupa érdekes dolgot tudhattak meg az olimpiai kódokról, piktogramokról, a sportversenyeken használatos nemzetközi jelekről. Ezután következett a kódfejtő verseny. Minden tanuló két feladatot kapott. Az egyikben jelrendszerek (rovásírás, jelbeszéd, ASCII-kódok) segítségével fejtették meg a kódolt információkat, míg a másikban az iskolarádiós adásban elhangzott információk segítségével kellett a rejtvényt megoldaniuk. A hibátlan megoldásokat adó gyerekek (csoki) aranyérmet és apró ajándékokat kaptak. Hétvégén nyomozós játékot szerveztünk. A túraklubos tanulók szüleikkel a szombati túrán felderítettek egy izgalmas bűnesetet. Az ügyes nyomolvasók az Öregkovács-hegyen megtalálták az ellopott aranyérmeket tartalmazó ládát, majd jól megfejtették a számzár kódját. Az olimpiai játékok QR-kódos illetve kódolt állatkerti tornapályával folytatódtak. A nagyobb diákok lelkesen olvasták le a tornateremben elhelyezett QR-kódokat tabletjeikkel, majd végrehajtották a dekódolt tornafeladatokat. A kisebbek a tornaterem padlójára ragasztott jelek, nyilak segítségével haladtak az útvonalon és végrehajtották a képekkel jelölt mozgásformákat. Az iskola minden tanulója részt vett azokon a foglalkozásokon, ahol a sportágak piktogramjait tartalmazó pályán mozgó padlórobotokat kellett programozni ahhoz, hogy megismerjék az idei aranyérmes magyar olimpikonok és paralimpikonok nevét, sportágát. Majd a számozott betűket összeolvasva megtudták azt is, hogy mi volt az ókori olimpiák győzteseinek jutalma. A robotika-szakkörösök több olyan társasjátékkal megismerkedtek, melyek az algoritmikus gondolkodást fejlesztik. És a témahét zárásaként vendégrobotok érkeztek az iskolába. Ügyes tanulóink osztálytársaiknak bemutatták otthoni robotjaik programozását.
„Ép testben ép lélek” – mondja a latin közmondás. A tardosi iskolások a programsorozatnak köszönhetően sokat tettek az elmúlt két hétben testi és szellemi épségükért. A tanáraik bíznak benne, hogy a mindennapos testmozgás mellett a mindennapos „agytorna” (rejtvényfejtés, tervszerű, programozott gondolkodás) is szokásukká válik.
A programokon készült fényképek ide kattintva megtekinthetők.
Nagy örömmel tudatjuk, hogy a Kódolás hetén zajlott projektünkért a Hig-Tech Suli program díját (250ezer Ft értékű nyereményt) iskolánk kapta.

Kódolás hete
Nagy örömmel tudatjuk, hogy a Kódolás hetén zajlott projektünkért a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szakmai zsűrije a mi iskolánknak ítélte a Vígvári Rendszerház különdíját, nyereményünk egy Robotics BT Kezdő készlet. 🙂
2020. október 10. és 25. között került megszervezésre a nyolcadik nemzetközi Code Week, amikor ismét a kódolásé volt a főszerep. A mi iskolában ötödik alkalommal szerveztük meg a Kódolás Hetét, amelynek az volt a célja, hogy minél többen kipróbálhassák a programozás alapjait.
A témahéten bemutatkozott az iskola új padlórobotja: E.a.R.L az egyszemű űrrobot, melyet Hédi Katalin tanárnő által írt pályázaton nyert az iskola. Minden osztály megismerte a robot működését és segítségével teljesítették a (z)űrös utazás egy-egy kihívását. A programozási feladatokhoz pontos leírást és pályát kaptak a gyerekek. A robot az utasítássorozatok segítségével az 1. osztályosoknál „összepakolta” a bőröndjét, a 2. osztályosoknál kiolvasta az űrutazás állomásait a betűket tartalmazó pályáról, a 3. osztályosoknál kiolvasta az űrutazáshoz használatos eszközök nevét és a 4. osztályosoknál az űrutazás adatait, majd az 5-8. osztályosoknál elindult útjára a világűrben. A tanulóknak úgy kellett beprogramozni a robotot, hogy mindegyik bolygóra eljusson a bolygókat ábrázoló pályán haladva.

Emellett ebben az évben is megrendezésre került a népszerű kódfejtő verseny. A teljesen hibátlan megoldásokat jutalmaztuk.
DÍJAZOTTAK:
- osztály: Bancsók Noel, Fülöp Dominik, Árendás Anna
- osztály: Árendás Csenge, Kovács Tiara, Molnár Lili, Tóth Kamilla
- osztály: Árendás Emma
- osztály: Nagy Anna, Árendás Patrik, Tóth Barnabás
- osztály: Bíró Zoé, Tóth Nóra Zsófia, Bélik Kamilla
- osztály: Dancsák Barbara, Heidler Bernadett, Budai Attila, Árendás Máté
- osztály: Kiss Dorina, Mészáros Panna
- osztály: Kölcsei Zsófia, Hidasi Liliána, Árendás Dániel, Recsák Norbert, Baudentisztl Krisztina, Zhorela Csenge, Hornyák Kevin
2020. október 13-án volt iskolarádiós adás a kódokról és érdekes robotokról. Az informatika-szakkörön a gyerekek bemutathatták saját robotjukat és társasjátékoztak az algoritmikus gondolkodást segítő játékokkal.



A mozgalmas témahéten szórakozva, játszva sajátították el a gyerekek a programozás alapjait. Bízunk benne, hogy a tanulók a foglalkozásoknak köszönhetően jobban tudnak tájékozódni a gyorsan változó (digitális) világban.
A témahéten készült fényképek ide kattintva megtekinthetők.
A témahétről újságcikk jelent meg a megyei lapban, ami a lap weboldalán is olvasható
Ide kattintva a lap weboldalán is olvasható.
Szabadulj ki Legovárosból, a robotok fogságából!
Szabadulószoba
2019. október 16-17-én
az iskola infotermében.


A kódolás hetére berendezett szabaduló szobában 20 percet kaptak a csapatok, hogy kódrejtvényeket megoldva eljussanak a végső, jutalmat rejtő ládához, és kiszabaduljanak. Az informatikateremben a terepasztalunkon a szakkörösök segítségével legovárost építettünk. EV3 robotkutya, WeDo robotdinoszaurusz és mBoot robotbusz készült. Illetve volt állatkert, posta, autók, rendőrség és repülőtér is.
Az első ládában megtalált távírányító segítségével előcsalogatták garázsából mBoot robotunkat, melyen leolvasva a QR-kódot megtudták az első láda számzáras lakatjának nyitókódját (Tardos írányítószámának első három számjegye). Ugyanebben a dobozban találtak egy labirintust, melyen végig vezetve a legoemberkét megtudták a következő állomás nevét (POSTA).
A második láda legováros postáján volt. Ebben a dobozban ASCII-kódokat találtak legokockákból kirakva illetve a kicsik egy puzzlet, a nagyok egy Julius Cézár titkosírásával írt táblát. A kódokat megfejtve eljutottak az állatkertbe.
A harmadik doboz UV-tollal rajzolt láthatatlan írást, legokockákat és egy feladatlapot rejtett magában. Az UV-lámpa segítségével kiderült, hogy egy virághoz kell menni, a robotkutya színszenzora segítségével elárulta, hogy egy piros virághoz kell menni. A feladatlap rajzán elrejtett háromszögek, négyzetek és körök száma adta a lakat nyitókódját.
A végső dobozban kis jutalmat találtak a tanulók, és kiszabadultak legovárosból. Az igazán ügyeseket a robot dinoszaurusz köszöntette.
Minden tanulónk részt vett a programon, így mindannyian megismertek több kódolási lehetőséget, a kódtáblázatok használatát és a robotok működését.




További képek ide kattintva megtekinthetők.
Az eseményről megjelent újságcikk a 24óra megyei napilapban:

Kódfejtő verseny
2019. október 8-án kedden ismét nagy sikerrel zajlott a kódfejtő verseny iskolánkban. Minden tanuló reggel két rejtvényt kapott, melyeken korosztályuknak és tudásuknak megfelelő kódolás volt. A megfejtéseket (dekódolásokat) a földszinten található ládába kellett bedobni. A hibátlan megfejtők apró jutalomba részesültek a eredményhirdetésen. A helyes megfejtéseket a faliújságon láthatták a gyerekek.




Sportoló robotok
Kódolás hete 2018. október 8- 16.

Folyamatos programok:
Sportoló robotok rajzpályázat:
Téma: Milyen sportra tanítanál meg egy robotot?
Technika: Kapsz egy fényképet a robotról, amit szabadon választott technikával kiegészíthetsz egy kész pályaművé.
Mutasd be a robotod!-nyílt óra a robotoknak:
„Ha van otthon egy működő robototok, amit szívesen megmutatnátok az osztálytársaitoknak, akkor hozzátok be a suliba a Kódolás Hetén!”
2018. október 8. hétfő
Code Week 2018 flashmobja: A betű megformálása
Focizó robotok – bemutató a 6. osztályban
A BalázsDiák Kft-től kölcsönkapott két Edbot robot működését ismerték meg a tanulók. Scratchben programot írtak hozzá, majd fociztak.

Szumó robotok építése és programozása informatika szakkörön:
Iskolánk egyetlen saját Lego EV3 robotához két másik robotot kapott az Edutus Egyetemtől és még további építőelemeket a Logiscooltól. Így a gyerekek csaptokban dologzva építették meg szumó robotukat, miután kutatómunkájuk keretében megismrték a szumózás szabályait.

2018. október 9. kedd
Iskolarádiós adás a robotokról

Szumó robotok építése és programozása informatika szakkörön
A kicsi informatika szakkörösökkel közösen együtt építettünk egy szumó robotot, és együtt elkészítettük hozzá a programot.

2018. október 10. szerda
Robottorna: a testnevelés órák elején megy robotok által bemutatott zenés mozgás volt a bemelegítő torna. A robotok tornáját videófelvételről, kivetítőn át nézhették a gyerekek.

2018. október 11. csütörtök
Hieroglifák- az egyiptomi kódolás: az 5. osztályosok Juhász Krisztina tanárnő segítségével megismerkedtek az egyik legelső kódolással, amiről írásos emlékek is maradtak fennt. Majd egy internetes program segítségével saját nevüket kódolták hieroglifákkal.

Kódfejtő verseny: Nagyon várták a gyerekek az izgalmas rejtvényfejtő verseny. Minden korosztálynak két üzenetet kellett dekódolással megfejteni. A helyes megfejtést leadók között kicsi jutalmakat sorsulunk ki.


2018. október 12. péntek
Focizó robotok – bemutató az 5. osztályban
Pingpongozó robot – bemutató
A tardosi Hegylakók SE asztaliteniszezői tartottak bemutatót, amit a gyerekek ki is próbálhattak.

2018. október 13. szombat
Robotok flashmobja: a 6. osztályosokkal úgy gondoltuk, hogy ha mi tudunk flashmobot csinálni, akkor a robotok is. Rajzoló programmal készültek az animáció képkockái informatika órán.

Mutasd be a saját robotod! – nyilt óra a robotoknak


2018. október 14. vasárnap
Távírányítású és programozható repülőgép-modellek bemutatója:
a túraklubosokkal kigyalogoltunk a közeli halastóhoz, ahol Vasas Iván repülőgépmodellező tartott bemutatót. Láttunk távirányítású helikoptert, és hidroplán repülőgépet illetve egy programozható drónt. Köszönjük a különleges sportág többszörös magyar bajnokának, hogy ellátogatott hozzánk. A hétvégén a repülő robotok bemutatóján ezt a kisfilmet készítette a drónnal Iván. Köszönjük Budai Attilának a helyszínt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ8_b3lThVg&feature=youtu.be
2018. október 15. hétfő
Lego Szumó bajnokság: a múlt héten megépített szumó robotok bajnokságát rendeztük meg a szakkörösökkel. A robotok ellenőrzése, pályaépítés, szumó menetek, pontszámok számolása (Excel táblázatban), és végül az eredményhirdetés.

Rajzpályázatra érkezett pályaművek kiállítása
2018. október 16. kedd
Lego Szumó bajnokság

Rajzpályázat és a kódfejtőverseny eredményhirdetése
Osztályonként a legötletesebb rajzok készítői:
1.o. Hornyák Mihály
2.o.Tóth Barnabás
3.o. Szalczinger Péter
4.o. Sárközi Benjámin
5.o. Mészáros Panna
6.o. Zhorela Csenge


Támogatóink:

A témahéten készült összes fotó ide kattintva megtekinthető.
MI FÁN TEREM A QR KÓD?
Kódolás hete 2017. október 12-19.

2017. október 12. csütörtök
Mi a QR kód?
Faliújságon ismertetők.
Kisfilm a QR-kódról.
QR kód olvasó program használata okoseszközön:
(Informatika órán)
A tanulók és az érdeklődő felnőttek megismerik az okostelefon használatát, az alkalmazás letöltésének módját, az alkalmazás használatát
Versenyek, programok meghirdetése:
A versenyekre a pályamunkákat a gyerekek rajz- és technikaórákon készítik.


Vicces, látványos QR kódok rajzolása:
Hon-és népismeretórán:
2017. október 13. péntek
QR kódok készítése
(Informatika szakkörön)
2017. október 16. hétfő
Kódfejtő rejtvények
(Egész napon át, a szünetekben)
- kicsiknek és nagyoknak
- jól megfejtők között jutalmakat sorsolunk ki
2017. október 17. kedd
Zenés iskolarádiós adás a Qr-kódról
2017. október 18. szerda
- Rajz- és montázspályázat beadási határideje
- Mit ér az okostelefon okosfelhasználó nélkül? (osztályfőnöki óra)
- Puzzle: Link1; Link2; Link3
- Gondolattérkép
2017. október 19. csütörtök
- Kiállítás a pályamunkákból
- Kódfejtőverseny eredményhirdetése
Eredmények:
I. Kincskereső játék:
Minden osztály sikeresen megtalálta az állomásokat, a helyes válaszok kiválasztásával ki tudták nyitni a kincsesládát, amiből egy kis édességet választhattak maguknak.

II. Kódfejtő verseny:
A hibátlan megoldásokat beküldök közül kisorsoltunk 12 szerencsés tanulót, akik ajándékokat kaptak.
III. QR-kód rajzoló verseny:
A rengeteg ötletes rajz közül az alábbi tanulók munkáját értékeltük emléklappal, és tárgyi jutalommal:
Heidler Bernadett, Heidler Ferenc, Viszkocsil Vanessza, Dancsák Barbara, Baudentisztl Krisztofer, Radis Aristotelis, Bíró Zoé, Bélik Kamilla, Mester Milán, Szénási Péter, Mészáros Panna, Hegyesi Diána, Tury Csanád és Árendás Patrik

III. Montázs-készítő csapatverseny:
Alsó tagozat: 1. 3. osztály 2. Visnyovszki Z., Viszkocsil M. és Szalczinger P. 3. Bélik Kamilla, Nagy Júlia és Tóth Zsófia
Felső tagozat: 1. Kőlcsei Zsófia és Hidasi Lilána 2. Nagy Patrícia 3. Baudentisztl K., Zhorela Cs. és Ott Nikolett
Szép volt, jó volt, így volt, és nagyon is igaz volt…
A héten készült képek ide kattintva megtekinthetők.